Полтора века назад еврейское кладбище
Минска находилось там, где сейчас западная окраина стадиона "Динамо". По
мере расширения города кладбище было перенесено на тогдашнюю окраину, но
застройка быстро подошла и туда (ныне - район площади Независимости). Новое
место нашли на холме, расположенном близ Еврейской (переименованной в
тридцатые годы XX века в Коллекторную) улицы. А в
семидесятые кладбище вовсе снесли (справедливости ради заметим, что в данном
случае руководствовались не антисемитизмом - примерно тогда же исчезли
православное кладбище в районе Обсерватории, мусульманское на улице
Грибоедова и лютеранское на Карла Либкнехта). |
|
До последнего времени, однако на этом
месте не было памятника нашим землякам. И вот он наконец появился - 22 октября
2008 года, в 65-ю годовщину уничтожения Минского гетто. Авторы -
архитектор Леонид Левин и скульптор Максим Петруль - приняли нестандартное
решение. Вот фрагмент заметки Сергея Трефилова в газете "Культура" № 43,
2008: |
|
Падаецца,
з адкрыццём помніка Мінск не толькі набыў яшчэ адно месца памяці і смутку.
Незвычайнасць пластычнага рашэння твора архітэктара Леаніда Левіна і
скульптара Максіма Петруля сапраўды здзіўляе. Левін так вызначае вобраз,
увасоблены ў скульптуры: усе і ўсё разбурана, знічтожана. Стол — месца збору
сям'і, але ён з глыбокай трэшчынай, стул таксама зламаны. Увасобленае ў
гэтым помніку - спроба філасофскіх разваг пра сутнасць быцця.
— Мо ўпершыню ў нас, — падкрэсліў у гутарцы з
нашым карэспандэнтам Леанід Левін, — закранаючы такую тэму ў манументальным
мастацтве, змаглі адысці ад крыку людзей, што раздзірае душу, ад забойствау,
калючага дроту. Замест усяго таго — толькі філасофія, напамін пра мінулае:
разбураныя жыцці і рэшткі сямейнай утульнасці — стол і стул.
Леанід Левін кажа, што Рэспубліканскі савет па манументальным мастацтве пры
Міністэрстве культуры Рэспублікі Беларусь адзначыў нетрадыцыйны філасофскі
падыход да вырашэння тэмы. "Няхай мінчане і госці горада памяркуюць, што
гэта такое, чаму ўсё ўвасоблена менавіта так", — лічыць архітэктар.
— Пры стварэнні помніка мы прытрымліваліся
неардынарнага для сучаснай манументальнай, мемарыяльнай пластыкі, — сказаў
карэспандэнту "К" Максім Пятруль. — У гэтай рабоце адбыўся адыход ад
фігуратыўнага мастацтва наогул — тэму адзіноты і пакінутасці вырашылі праз
мэблю. Вы бачыце вынік нашага ўзаемаразумення.
Сталасць і маладосць, на думку Леаніда Левіна,
спалучыліся ў творчым працэсе вельмі паспяхова:
— Максім вучыцца ў мяне, я — у яго, і мы
супрацоўнічаем не першы раз. ён скульгттар, я архiтэктар — цудоўна, што ў
нас ёсць паразуменне. I, мусіць, найважнейшае— гэта ўсведамленне таго, што
нельга жыць мастацтвам, якое засталося за бортам сённяшняга дня. Нельга
ствараць і рухацца ў будучыню, калі засноўвацйа выключна на стандартах:
салдат з вінтоўкай, крык, сцяг.
Тыя, хто наведвае памятныя мясціны, таксама
разважаюць і жадаюць выйсці да большых абагульненняу. Мы прыйшлі да таго,
што традыцыя— гэта, безумоўна, добра, але і яна не можа стаяць на месцы.
Перевод на русский |